Op jonge leeftijd wist ik al dat ik wilde werken met mensen. Ieder mens heeft een eigen verhaal en ik heb het altijd heel interessant gevonden om deze verhalen te horen. Toen ik begon aan mijn bachelor Academische PABO ontdekte ik dat ik het ontzettend leuk vind om met kinderen te werken en wist ik dat ik mijn passie had gevonden.
Na mijn bachelor heb ik een half jaar op een school in Tanzania gewerkt en hier zag ik dat de kinderen daar ontzettend veel behoefte hadden aan ondersteuning op schools vlak, maar ook op emotioneel vlak, want vaak kregen zij dit thuis niet. Deze kinderen waren heel goed zelf in staat om aan te geven waar zij behoefte aan hadden en dit vond ik erg bijzonder. Daar realiseerde ik me dan ook dat ik meer wilde leren over de begeleiding en hulp die ik zou kunnen bieden aan kinderen en jongeren.
Ik besloot de master Pedagogische Wetenschappen te volgen, met als specialisaties Angst- en Stemmingsstoornissen en Diversities in Youthcare. Tijdens mijn stage leerde ik dat ik het ontzettend prettig vind om één op één met cliënten te werken, omdat er dan aandacht kan zijn voor de problematieken. In de omgang met cliënten vind ik het belangrijk om de autonomie bij de cliënt te leggen, omdat zij vaak zelf heel goed weten wat zij nodig hebben om verder te komen. Daarnaast geloof ik dat een kind zich altijd ontwikkelt in interactie met zijn/haar omgeving. Samen met een kind/jongere en zijn/haar omgeving wil ik graag kijken naar de mogelijkheden die er zijn en focussen op de kwaliteiten die er zijn bij zowel het kind als de omgeving.
Bij Instituut van der Stam voer ik diagnostisch onderzoek uit en geef ik behandeling aan kinderen en jongeren. Hierbij vind ik het belangrijk om samen te werken met de omgeving van het kind om zo te zorgen voor groei in de ontwikkeling. Positiviteit staat voor mij centraal in contact en ik help kinderen en jongeren graag om hun eigen kwaliteiten te ontdekken en te benutten.
Rebecca Vrijenhoek
NVO Orthopedagoog
rebecca@vdstam.nl (regulier) / r.d.vrijenhoek@zorgmail.nl (beveiligd)